Co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem korzystania z Google Ads – najważniejsze pojęcia

Google Ads, wcześniej znane również jako AdWords, to forma reklamy, która umożliwia firmom wyświetlanie reklam w wyszukiwarce Google i innych witrynach internetowych. Kampanie Google Ads mogą być ukierunkowane na zwiększanie świadomości marki lub produktu i dotarcie do nowych klientów albo promowanie konkretnych produktów i usług, a tym samym generowania leadów lub sprzedaży. To bardzo przydatne narzędzie, które w rękach dobrego marketera jest w stanie przynieść wysokie konwersje. Nawet jeśli ustawienie reklam Google Ads pozostawiasz specjaliście, powinieneś poznać najważniejsze pojęcia wiążące się z korzystaniem z tego systemu. Dzięki tej wiedzy będzie Ci łatwiej ocenić skuteczność prowadzonych kampanii.

Co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem korzystania z Google Ads – najważniejsze pojęcia

Google Ads, wcześniej znane również jako AdWords, to forma reklamy, która umożliwia firmom wyświetlanie reklam w wyszukiwarce Google i innych witrynach internetowych. Kampanie Google Ads mogą być ukierunkowane na zwiększanie świadomości marki lub produktu i dotarcie do nowych klientów albo promowanie konkretnych produktów i usług, a tym samym generowania leadów lub sprzedaży. To bardzo przydatne narzędzie, które w rękach dobrego marketera jest w stanie przynieść wysokie konwersje. Nawet jeśli ustawienie reklam Google Ads pozostawiasz specjaliście, powinieneś poznać najważniejsze pojęcia wiążące się z korzystaniem z tego systemu. Dzięki tej wiedzy będzie Ci łatwiej ocenić skuteczność prowadzonych kampanii.

Aukcje Google Ads – co tam licytujemy? 

Aukcja w konteście Google Ads jest procesem, w którym ustala się kolejność reklam wyświetlanych w wyszukiwarce, ich pozycje i stawki za kliknięcia w linki sponsorowane.  Aukcja ma miejsce za każdym razem, gdy w Google przeprowadza się wyszukiwanie, konkuruje się z innymi podmiotami, które chcą reklamować się na dane słowa kluczowe. Tutaj jednak zwycięzcą nie jest ten, kto zapłaci za reklamę więcej – ważny jest również parametr taki jak Wynik Jakości, czyli m.in. adekwatność przekazu reklamowego, jego dopasowanie do intencji użytkowników, ogólna jakość strony wyświetlanej po kliknięciu reklamy.

Google podejmuje przyjmuje takie zasady aukcji, ponieważ gdyby wysokie pozycje zajmowały firmy z nieciekawym, niepowiązaną ofertą, użytkownicy szybko zniechęcaliby się do klikania reklam, a reklamodawcy rezygnowaliby z reklam zniechęceni brakiem efektów i cały system przestałby na siebie zarabiać. Ta filozofia sprawia, że ogromnego znaczenia nabiera umiejętność tworzenia trafnych reklam – takich, które będą jednocześnie zachęcające dla internautów, zgodne z rzeczywistością i dodatkowymi wymogami Google w kwestii tego co i jak można reklamować. 

CPC w modelu PPC – czyli co właściwie?

Skróty te używane są również w kontekście innych systemów reklamowych, ale warto odświeżyć ich znaczenie.

CPC to z angielskiego cost per click, czyli kwota jaką reklamodawca płaci za każde kliknięcie w jego reklamę. Przy ustawianiu kampanii Google Ads można określić maksymalny CPC, czyli koszt kliknięcia powyżej którego reklama będzie dla nas nieopłacalna. Pojęcie CPC występuje w raportach Google Ads – tam najczęściej w kontekście średniego CPC w danym okresie. Dla niektórych branż, zwłaszcza tych z wysoką konkurencją i tam, gdzie w grę wchodzą transakcje na wysokie kwoty, współczynnik CPC może być bardzo wysoki i nikogo specjalnie nie zdziwi koszt jednego kliknięcia wyceniany na 50 zł. Dotyczy to zwłaszcza usług finansowych, np. udzielania kredytów, ubezpieczeń, dla których polecana jest reklama w wyszukiwarce

Obok CPC często można spotkać też określenie PPC, czyli pay per click. Innymi słowy, jest to model rozliczeń za reklamy, w którym reklamodawca płaci za efekt, kliknięcie, a nie za wyświetlenia. CPC jest więc jedną z form rozliczeń w ramach PPC. Alternatywą dla tych modeli są m.in. PPA – pay per action, płatność za akcję, PPL – pay per lead, płatność za lead, który może być określony w różny sposób, czy PPV – pay per view, płatność za wyświetlenie. 

RLSA – remarketing w Google Ads 

Jedną z funkcji Google Ads są listy remarketingowe – RLSA, które pozwalają na dostosowanie kampanii na podstawie tego czy użytkownik odwiedził wcześniej reklamowaną stronę i jakie konkretnie podstrony przeglądał. Jest to zatem sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy już wcześniej byli zainteresowani zakupem, ale ostatecznie go nie dokonali. 

Aby skorzystać z RLSA należy zwiększyć stawki za reklamy, tak by te, które są najbardziej dopasowane do danego użytkownika wyświetlały się na najwyższych pozycjach. RLSA podobnie jak w przypadku tradycyjnego remarketingu, używają plików cookie do śledzenia działań użytkowników. Na tym jednak podobieństwa się kończą, ponieważ dalej pliki te są używane w inny sposób:

  1. po pierwsze, zmieniają wygląd ofert dla użytkowników wyszukujących w Google słowa kluczowe, na które się reklamujemy, 
  2. po drugie, pozwalają na konfigurację reklam aby te uruchamiały się tylko wtedy, gdy użytkownik znajduje się na liście remarketingowej i wyszukuje za pomocą wskazanych słów kluczowych. Korzyści ze stosowania RLSA jest wiele, jako najważniejsze można wymienić: 
    • możliwość pozyskania klienta, który już wcześniej odwiedzał naszą stronę, a więc nie trzeba mu przedstawiać marki, można przejść od razu do zachęty do zakupu konkretnego produktu/usługi, 
    • możliwość przypomnienia o sobie klientom, którzy już kiedyś dokonali u nas zakupu, tak aby zrobili to ponownie – istotne dla transakcji powtarzanych cyklicznie, np. ponowne zamówienie karmy dla kota, doładowanie telefonu itp., 
    • przypomnienie klientom o porzuconych koszykach – część z nich wraca i finalizuje transakcję. 

Dobrze skonstruowane RLSA przynoszą bardzo dobre efekty: takie reklamy charakteryzują się wyższą konwersją i lepszym ROI. 

 Wymienione tu pojęcia pozwalają na lepsze zrozumienie reklam Google Ads i sposobu ich działania, jednak związany z nimi słownik jest dużo bogatszy – zachęcamy do poznawania tych zagadnień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here