Światowy potentat informatyczny- Google, od wielu lat lideruje, jeśli chodzi o pozycję na rynku wyszukiwarek sieciowych. Niemalże 98% informacji eksplorowanych w zasobach sieciowych przechodzi właśnie przez serwery Google’a, dlatego jego renoma jest niepodważalna w tym zakresie. Nieaktualizowana witryna, która nie wpasowuje się w parametry algorytmów Google, ginie w gąszczu innych stron internetowych. Sprawdź, jak takie update’y wpływają na Twoją witrynę i jak dostosować się do aktualizacji Google, by nie stracić pozycji strony w wyszukiwarce.
Co pewien czas marka Google wydaje nowe uaktualnienia swojego oprogramowania, co rodzi konieczność dostosowywania właściwości witryny do nowych uwarunkowań. Dlaczego tego typu update’y mają widoczny wpływ na pozycję strony? Wyjaśniamy to poniżej na konkretnych przykładach.
Zmiany w algorytmach. Jak wpływają na widoczność stron online?
Firma Google systematycznie wydaje nowe aktualizacje, które niekiedy bardzo poważnie mieszają, jeśli chodzi o widoczność niektórych pozycji w wynikach wyszukiwania. Unowocześnianie algorytmów ma realny wpływ na to, które treści są przez wyszukiwarkę uważane za atrakcyjne. Przykład? Strona, która przed laty była uważana za wzorcową, jeśli chodzi o dopasowywanie się pod kątem SEO do wytycznych Google, po najnowszych aktualizacjach może spaść pod swoją konkurencję. Wielu administratorów nie wie, dlaczego dokładnie tak się dzieje. Sprawa jest jednak dosyć prosta w wytłumaczeniu, a najłatwiej to przedstawić na przykładzie wydarzeń sprzed kilkunastu lat. Stało się tak m.in. w 2010 roku, kiedy potentat z USA wprowadził nowe zasady odnoszące się do poprawy wyników wyszukiwania.
Od tamtej pory wzrosła ranga słów kluczowych long-tail, które bardziej odpowiadały zapytaniom wysyłanym przez użytkowników Internetu. Firma Google wydaje update’y cyklicznie. Zwykle są to zmiany kosmetyczne, ale ostatnie duże zmiany zostały wdrożone niedawno, bo w 2019 roku. Aktualizacja, określona jako BERT, wymusiła na twórcach contentu internetowego oferowanie treści wysokiej jakości. Zdegradowano wówczas strony, które posiadały bardzo słabe teksty na swoich landing page’ach i podstronach.
Tendencja przedstawiana przez Google jest bardzo klarowna – celem jest sukcesywne podnoszenie renomy witryn wysokojakościowych kosztem tych mniej przydatnych. Duże zaniepokojenie wzbudza także nowa aktualizacja, która jeszcze bardziej ograniczy indeksowanie się witryn nieprzyjaznych czytelnikom. To znak, który wskazuje, że w przyszłości nie będzie można osiągnąć topowych, organicznych wyników wyszukiwania bez kompleksowej optymalizacji SEO.

W jaki sposób aktualizacje od Google’a oddziałują na pozycjonowanie stron?
Aktualizacje wydawane przez Google mają wpływ na widoczność witryny po wpisaniu słowa kluczowego w pole wyszukiwarki. Dobitnym przykładem tej zależności jest najnowsza aktualizacja amerykańskiej firmy, która póki co dotyczy jedynie anglojęzycznych witryn internetowych. Nadrzędnym celem, postawionym przez ekspertów Google’a, jest usunięcie i ograniczenie widoczności stron nieposiadających wartości merytorycznej w treści. Dzięki specjalistycznym mechanizmom Google wie, która strona jest atrakcyjna dla internauty, a jaka nie powinna znajdować się tak wysoko.
Dzieje się to chociażby ze względu na czas przebywania użytkownika na stronie – im krótszy, tym większa pewność, że strona została przygotowana tylko z myślą o wybiciu się w rankingach. Nie przynosi ona tym samym realnych odpowiedzi, jakich poszukuje internauta. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, aby content umiejscowiony na stronie internetowej był przyjazny zarówno robotom, jak i prawdziwym korzystającym. Jak jednak pogodzić jedno z drugim?
Pomysłem na rozwiązanie tego problemu może być narzędzie, które jest w stanie przygotować konspekt treści w optymalny sposób. Dodatkowo warto zaopatrzyć się w specjalne narzędzie, które pozwoli na łatwy i przejrzysty monitoring pozycji w Google. Dzięki takiemu rozwiązaniu, na specjalnych wykresach będziemy mogli sprawdzić bieżącą pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania, a w razie update’ów Google lub innych niestabilności w pozycjach, będziemy mogli szybko zareagować, by nie stracić dotychczas osiągniętych efektów.