Dzisiaj, content marketing prowadzony na bieżąco to przysłowiowy must have dla każdego przedsiębiorstwa., co oznacza że musimy się skupić na kliencie oraz budowaniu wartości. Treść musi być rzetelna i wysokiej jakości, a także musi mu dostarczać korzyści i zaspokajać potrzeby i oczekiwania.
Czym jest content marketing
Jest to strategia marketingowa, w której chodzi o tworzenie, rozpowszechnianie i zaangażowanie grupy docelowej wartościowymi – z ich punktu widzenia – treściami. Przede wszystkim muszą oni chcieć się z nią zapoznać, a co za tym idzie musi być dla nich interesująca.
Dla biznesu content jest ważną informacją, której zadaniem jest komunikacja z klientem oraz budowa relacji z klientem.
Sam termin pojawił się w 2001 roku, choć wcześniej strategia ta była nazywana na wiele innych sposobów jaka na przykład custom media lub customer publishing.
Ciekawostka
Mówi się że pierwsza inicjatywa content marketingowa miała miejsce w 1895 roku, a jej twórcą był J. Deere. Jej celem było wyedukowanie farmerów, dzięki publikacji mówiącej o technologii i trendach w ich branży oraz nakierowanie ich co powinni wykorzystywać by być bardziej wydajni i osiągnąć większe zyski.
Zacznij od szczegółowego określenia odbiorcy
Dlaczego? Ponieważ każde działanie marketingowe musi być skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli zostanie ona błędnie ustalona lub co gorsza nie będzie jej wcale, to działanie nie przyniesie zamierzonych efektów. W content marketingu treść musi być maksymalnie dopasowana do użytkowników. Twoje treści mają zastąpić sprzedawcę w sklepie. Przykładowo, Jeśli mąż zamierza kupić żonie w prezencie pierścionek, to prawdopodobnie chce się dowiedzieć jakustalić rozmiar biżuterii, aby się nie domyśliła, a nie interesują go szczegóły dotyczące produkcji tejże biżuterii.
Powyższy przykład obrazuje to, że blog firmowy ma dzisiaj za zadanie zastąpić sprzedawcę i niejako odpowiadać na pytania klienta zanim te dotrą pracownika firmy.
Wytycz kanały dotarcia do odbiorców
Wykonanie tej czynności pomoże w dotarciu do precyzyjnie określonych odbiorców. Witold Świeczak w opracowaniu pt. Content marketing jako istotny element strategii marketingowej instytucji naukowych wymieniał następujące kanały dotarcia:
– serwisy tematyczne,
– serwisy branżowe,
– fora dyskusyjne i media społecznościowe.
Autor podkreśla że dostarczanie dobrej treści przez ważny dla odbiorcy kanał komunikacji zwiększa szansę na szybkie rozpowszechnienie i adaptacje.
Zrozum cykl życia treści
Cykl życia treści można podzielić na etapy takie jak:
- tworzenie treści w oparciu o jasno zdefiniowany cel,
- wybór kanałów publikacji,
- dystrybucję,
- budowanie zasięgu
- analiza konwersji.
Dlaczego należy dać szansę content marketingowi?
1. Ludzie są już zmęczeni tradycyjną reklamą i zwyczajnie na nią już nie reagują.
2. Stosując content marketing zwiększamy zasięg komunikacji marketingowej firmy.
3. Możliwość zaangażowania grupy docelowej oraz stworzenie porządnej długotrwałej relacji opartej na zaufaniu i partnerstwie co wpłynie na lojalność klientów
4. Szansa na zbudowanie pozycji wiarygodnego eksperta wśród odbiorców.
5. Wpływ na odbiorce oraz możliwości edukacji go.
6. Bezpłatny i powszechny dostęp do narzędzi, które umożliwiają działać w content marketingu.
7. W. Świeczak przytacza badania według których, aż 80% decydentów biznesowych wybiera uzyskanie informacji na temat firmy z artykułów, a nie z reklam, a około 70% stwierdza, że dzięki marketingowi treści czują się bliżej firmy. Do tego 60% uważa, iż zawartość pomaga im dokonywać lepszych decyzji.
Więcej na temat content marketingu przeczytasz w naszym serwisie: www.memtor.pl/content-marketing/
Podsumowanie
Aktywne działania prowadzone przez firmy w zakresie content marketingu zaczynają już być standardem na rynku. Bez wprowadzenia zmian firma nie będzie rozpoznawalna, jej wzrost sprzedaży znacząco się obniży lub w najlepszym przypadku ulegnie stagnacji oraz jej organizacja nie będzie pozytywnie kojarzona.